Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering som får dig att synas online

Syftet med all sökmotoroptimering, SEO, är att synas på rätt sätt online för att på så vis få mer trafik till den egna hemsidan. När du får besökare som faktiskt är på jakt efter det som du har att erbjuda så kan det ju hända saker. Det gäller dock att förstå att detta inte sker med ett knapptryck.

Effektiv SEO kräver att flera viktiga pusselbitar faller på plats. Det är ett hantverk där kvalitet såväl som fingret på pulsen är ledord. Låt oss ta en titt på några av de allra viktigaste faktorerna som krävs för att sökmotoroptimeringen ska lyckas, men först, vad menas egentligen med SEO?

Sökmotoroptimering börjar med din hemsida

Sökmotoroptimering börjar med din hemsida och dess innehåll. Det här är grunden för allt arbete med marknadsföring online. Sajten ska ha en struktur som är lätt att förstå och som stämmer väl överens med vad den handlar om.

För att en hemsida ska fungera väl så måste den byggas med tanke på användning. Dessutom ska den bo på ett webbhotell som kan erbjuda egenskaper som snabb laddning av sajten. Det är ju ingen som vill sitta och vänta i evigheter på att en sida ska laddas. Inte på datorn och inte på mobilen!

Det här är också något som sökmotorer som Google noterar. Även om din hemsida har jättebra innehåll som skulle kunna vara det bästa alternativet för de som söker så kan den landa långt ner i sökresultaten helt enkelt för att den är så trög att ladda.

Det tar tid att sätta sig in i allt som kommer att påverka hur snabbt din sajt laddas. Det handlar om mer än webbhotell. Ett väl fungerande CMS och förståelse för hur olika funktioner och plugins kan förbättra sajtens prestanda är också viktigt. Sökoptimering – sökmotoroptimering – seo (search engine optimisation) Kärt barn har många namn  – Läs mer vad Wiki säger!

sökmotoroptimering

Det här får du hos oss:

  • Länk arbete
  • Strategisk projektledare som planerar, rapporterar och håller ihop projektet
  • SEO-tekniker för det löpande arbetet
  • Copywriter med vana att attrahera sökmotorer
  • Designer för att öka värdet för de besökare som kommer till webbplatsen från en sökmotor

Hur syns din hemsida på Google – Testa här!

För att testat ska fungera behöver u fylla i en giltig mail adress. Du kan skriva fler sökord upp fler sökord som du vill testa.


    Tips & Trix - sökmotoroptimering
    Här delar vi med oss av vår kunskap

    För att attrahera Google som sökmotor finns det flera hundra punkter att att optimera men här tittar vi på dom vanligaste. Man ska även komma ihåg att inget projekt är det andra likt. SEO handlar om att göra hemsidan relevant så att Google vill “ranka” den högt. Det går inte att lura Google med ex gömda sökord.

    Ordet SEO används ofta för att beskriva den verksamhet som syftar till att marknadsföra en hemsida online. Hemsidan är porten till din verksamhet. Denna verksamhet kan vara en webbutik, en tjänst eller kanske information av olika slag.

    SEO står för Search Engine Optimization som översätts som sökmotoroptimering på svenska. Genom att anpassa hemsidans design, innehåll och länkprofil så kan positioner i sökresultaten påverkas på ett positivt sätt.

    Målet är att få sökmotorerna att inse att din hemsida är rätt adress för en viss typ av sökningar. Men hur gör du det?

    När sajten har en struktur med god layout och navigation så gäller det att forma innehållet på de olika sidorna på rätt sätt. Innehållet i form av texter och media måste precis som sajtens design fungera på ett engagerande och inbjudande vis.

    Viktiga frågor måste besvaras:

    • Vad är syftet med texten?
    • Hur ska den placeras på sidor?
    • Hur kan texten bli bättre läsbar?
    • Hur kan texten leda till handling på ett effektivt sätt?
    • Hur mycket text ska det vara på varje sida?
    • Vilka nyckelord måste finnas med?
    • Var ska nyckelord förkomma?

    Bra webbtexter är en vetenskap i sig och något av en balansgång. Det gäller ju å ena sidan att skapa texter som sajtens besökare kan ta till sig. Samtidigt är texten en viktig signal till sökmotorer om vad sajten har att erbjuda.

    Sökmotorers robotar läser av innehållet för att komma fram till vad det handlar om och vilken kvalitet det håller. Google är kända för att ha väldigt sofistikerade automatiska processer och robotar som kan läsa av vilka hemsidor som kommer att vara av verkligt intresse för de som söker information, produkter och tjänster online.

    Viktigt i sammanhanget är att tänka på att Google hela tiden jobbar med målet om att sålla fram sajterna som verkligen håller hög kvalitet. Det är numera välkänt att det lönar sig att jobba med texter som skrivs för människor. Nyckelord måste fortsatt finnas med men de bör användas på ett mänskligt sätt.

    Vad gäller bilder och annan media så är det också avgörande för hur en hemsidas SEO kommer att lyckas. Sökmotorerna vet att vi människor tycker att det är lättare att ta till oss information som består både av text, bilder och film. Därmed premieras sajter som är duktiga på att kombinera dessa element på rätt sätt.

    Ett gott exempel på hur innehållets kvalitet hänger ihop med positioner i sökresultaten är det som kallas för Bounce Rate eller avvisningsfrekvens på svenska. Det här är en procentsats som ger en uppskattning av hur många av sajtens besökare som stannar kvar och utforskar informationen som finns på hemsidan.

    En hög avvisningsfrekvens är samma sak som att folk surfar in och snabbt drar vidare. Det uppfattas av Google som ett tecken på att sajten inte erbjuder det som eftersöks och då dalar den i sökresultaten.

    Om innehållet är utformat för att engagera så blir det ju på ett naturligt sätt så att folk blir kvar. Då blir det ett bättre värde för Bounce Rate varpå sajten kan få en högre position i sökresultaten då sökmotorer ser svart på vitt att folk finner det de söker då de landar på sajten och blir kvar.

    Utöver sajtens design och innehåll så måste den ha backlinks, det vill säga länkar. Länkar är lite som bensinen i en bil. Du kan ha en fantastisk bil men du kommer ju inte långt i den om bensintanken är tom.

    Sökmotorer ser länkar som kommer från andra sajter till din sajt som en form av röster för din sajt. De talar om att det finns ett intresse av att besöka din sajt och de visar också vad den handlar om eftersom de inkluderar vägledande ord. Ett exempel på detta kan vara en länk med orden här hittar du fina skor till en skobutik.

    Nu gäller det att förstå att det finns länkar och det finns länkar. Alla länkar har inte samma värde och ses inte som självklara anledningar till att öka din sajts synlighet i sökresultat. Det handlar om att jobba med kvalitet och naturlighet. Det vill säga länkar som faktiskt ger något.

    Att ha en massa länkar från sajter som inte har någon relevans för din hemsida är inte bra. Det kan ge motsatt effekt. Men om länkarna som pekar mot din sajt kommer från seriösa källor och är relevanta så kan det ge mycket fina resultat.

    Det tar tid att bygga en hälsosam länkprofil. Det handlar om att hitta rätt källor och att se till att länkarna kommer från bra innehåll. En tumregel är dock att låta det här ta den tid som krävs för det är sällan klokt att skynda med länkar. Det ser inte naturligt ut och naturligt är idag ett viktigt nyckelord för all form av sökmotoroptimering.

    Vi ska också komma ihåg att ett bra innehåll på ett naturligt sätt genererar länkar. När folk hittar något som är väl värt att dela så gör de det på forum, bloggar och via sociala appar. Den typen av länkar är fantastiska både för en aktivare hemsida och SEO.

    Faktum är att en god strategi för all SEO är att jobba med kvalitet och naturlighet. Idag vet vi att det här är ett koncept som håller. Sajter som byggs och underhålls på detta vis fortsätter att vara aktuella. De blir bara bättre och bättre för varje månad som går och det är också något som leder till bättre synlighet online.

    Att tänka långsiktigt är smart. Varje steg som tas bör vara genomtänkt. Dessutom kommer den här typen av sökoptimering vara mycket lättare att underhålla och jobba vidare med. Du bygger din SEO på en grund som gör att allt arbete som följer står stadigt även då det blåser nya vindar på SEO-marknaden!

    Sökmotoroptimering

    Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller helt kostnadsfritt. Du installerar en kodsnutt på hemsidan sen kan du se hur många besökare du har på den hemsida, var trafiken kommer ifrån & mycket mer.

    Sökmotoroptimering

    Google Search är ett gratis verktyg som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Det är här du ser till att Google kan hitta och söka igenom webbplatsen

    Ahrefs

    Här har du ett bra verktyg för SEO. Du kan se Domain Rating (DR) , URL Rating (UR) , Totala antalet externa länkar som pekar till er webbplats. Organiska sökord – Totalt antal sökord som er domän rankar i topp 100.

    Ahrefs

    Få den mest uppdaterade, lättanalyserade SEO-rankningsinformationen (SERP) på alla dina webbplatser. nternationell spårning stöds på alla populära sökmotorer och webbplatser, inklusive organiska skrivbords- och mobilresultat och andra sökelement.

    Pingdom tool

    Här kan du testa hastigheten på den hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Google Page Speed

    Här har du Google egen Page speed test där du kan testa hastigheten på den hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp att göra Google till din nya toppsäljare!

      Call Now Button